MMA PLInneOdpowiedzi na 3, najczęściej zadawane pytania o termogeniki

Odpowiedzi na 3, najczęściej zadawane pytania o termogeniki

Termogeniki to związki chemiczne, które znajdziemy nie tylko w suplementach, ale także w szeroko dostępnej żywności. Ich głównym zadaniem – w dużym uogólnieniu – jest podwyższać temperaturę ciała, doprowadzając do tzw. termogenezy.

termogeniki

Termogeneza z kolei to zespół procesów fizjologicznych i metabolicznych, które mają za zadanie wytwarzać ciepło, umożliwiając tym samym utrzymanie stałej temperatury ciała.

Właściwości te powodują, że termogeniki są niezwykle popularną grupą produktów, stosowaną głównie przez kulturystów i miłośników sportów wszelakich. Jeśli dotychczas ich nie przetestowałeś – przygotowaliśmy odpowiedzi na trzy, najczęściej zadawane pytania, które przybliżą Ci znaczenie i intencje stosowania produktów tego typu.

Czy termogeniki pomagają w odchudzaniu?

Tkanka tłuszczowa to rodzaj tkanki łącznej, magazynującej triacyloglicerole – czyli lipidy, które są materiałem energetycznym. Tkanka ta rozkłada się właściwie na całym ciele, a jej nadmiar może powodować otyłość i nadwagę. Gdy myślimy o odchudzaniu, głównie mamy na myśli spalanie tej tkanki tłuszczowej, a tym samym – redukowanie obwodów.

Warto o tym wspomnieć, bowiem wielu początkujących sportowców oczekuje, że termogeniki, niczym za dotknięciem magicznej różdżki, samoistnie odejmą nam kilogramów. W rzeczywistości proces ich działania jest znacznie bardziej złożony.

Nie jest prawdą, że wprowadzenie termogeników do diety przyniesie spektakularne efekty i, że jest to uniwersalny sposób na pozbycie się kilogramów. Rynek suplementów nie oferuje nam na ten moment środka, który spali masę bez udziału zbilansowanej diety i aktywnego trybu życia. Kluczem do sukcesu zawsze jest deficyt kaloryczny, który można wspierać poprzez suplementację np. termogenikami. Te, szczególnie świetnie sprawdzą się w przypadku zastoju lub gdy zauważysz duże trudności z pozbyciem się centymetrów w newralgicznych miejscach. Potwierdzają to badania z 2010 roku [2], które wskazały, że składniki o działaniu termogenicznym mogą pomóc w zapobieganiu pozytywnemu bilansowi energetycznemu i tym samym – otyłości. 

To dzięki nim przełamiesz etap stagnacji, uskutecznisz lipolizę, poprawisz wydolność organizmu i ograniczysz wchłanianie tłuszczów. Dodatkowo – zmniejszysz uczucie zmęczenia, przez co Twój trening będzie intensywniejszy, dłuższy i efektywniejszy.

Co znajdziemy w składzie termogeników?

Spalacze termogeniki to grupa substancji, które mają za zadanie zwiększać tempo przemiany materii poprzez m.in. zwiększenie temperatury ciała. Dzięki nim podkręcasz stymulację metabolizmu tłuszczowego, co z kolei przyczynia się do redukcji tkanki tłuszczowej [1]. Wśród najpopularniejszych składników, które wykazują się takimi właściwościami, jest np.:

  • Kofeina – naturalny stymulant, występujący w wielu roślinach – np. w kawie, guaranie i yerba mate. Dzięki niej zwiększysz poziom adrenaliny i zahamujesz apetyt.
  •  Zielona herbata – a właściwie ekstrakt z zielonej herbaty, które wypełniony jest katechinami i kofeiną. To dzięki nim udało się wyodrębnić właściwości termogeniczne, które m.in. wpływają na zmniejszenie apetytu.
  • Kapsaicyna – cząsteczka spotykana w pikantnych papryczkach, stymulująca uwalnianie adrenaliny i hamująca apetyt,
  • Piperyna – składnik termogeniczny, wpływający pozytywnie na rytm wypróżnień, usprawniając jednocześnie procesy trawienne i zwiększając efektywność odchudzania.
  • Kurkumina – reguluje stężenie glukozy we krwi, zapobiega napadom głodu, usprawnia procesy trawienne i sprzyja redukcji ciała.
  • ·Imbir – przeciwdziała wzdęciom i zgadze, łagodzi dolegliwości żołądkowe, usprawnia procesy trawienne.

Czy termogeniki są bezpieczne?

Tak, jak w przypadku wielu suplementów – przed ich zażywaniem, warto skonsultować się z lekarzem lub trenerem (zwłaszcza, jeśli posiadasz inne dolegliwości zdrowotne). Ważne także jest, aby przestrzegać zaleceń producenta, który bardzo często informuje o dopuszczalnej, dziennej dawce lub ewentualnych skutkach ubocznych. Nie jest także prawdą, że stosując większą dawkę, zwiększysz ich efektywność i przyspieszysz proces odchudzania. Działania tego typu bywają ryzykowne i są stanowczo krytykowane przez całe środowisko medyczne oraz sportowe.

Jeśli więc nie chcesz narażać swojego zdrowia – zapoznaj się z rekomendacjami producenta. Wiele z nich nie zaleca stosowania termogeników osobom początkujących – tj. bez doświadczenia w suplementacji. Dodatkowo zwróć uwagę nie tylko na sam skład i proporcje, ale także na korelacje z lekami, które zażywasz. Pamiętaj również, aby spożywać termogeniki na około 30-40 minut przed wysiłkiem fizycznym, minimalizując tym samym ryzyko niepokoju czy nadmiernego pobudzenia.

Bezpieczne i skuteczne „fatburn’nersy” znajdziesz na GymSanctuary.com.

Bibliografia

[1] Dymkowska-Malesa, M., & Walczak, Z. (2011). Suplementacja w sporcie. Nowiny Lekarskie, 80(3), 199-204.

[2] Hursel, R., & Westerterp-Plantenga, M. S. (2010). Thermogenic ingredients and body weight regulation. International journal of obesity, 34(4), 659-669.

[informacja prasowa]

Zobacz także:

Babilon MMA 30 – wyniki

Kolejna gala czołowej polskiej organizacji odbędzie się w Międzyzdrojach. O mistrzowski pas zawalczy Łukasz Sudolski, w rozpisce znaleźli się też m.in. Tymoteusz Łopaczyk czy Marcin Sianos.

Jeden z mistrzów KSW pomaga Patrykowi Kaczmarczykowi przed KSW 72: “Bardzo dobre rundy”

Jeden z mistrzów KSW pomaga Patrykowi Kaczmarczykowi w jego przygotowaniach do nadchodzącej wielkimi krokami walki z Dawidem Śmiełowskim, do której dojdzie już 23 lipca na gali KSW 72 w Kielcach.

Alexander Volkanovski złamał kość w walce z Maxem Hollowayem na UFC 276. Pokazał zdjęcie rozwiewające wątpliwości

Mistrz wagi piórkowej UFC i jeden z największych obecnie dominatorów w swojej kategorii wagowej w UFC Alexander Volkanovski złamał kość w walce z Maxem Hollowayem na UFC 276! Mało tego, z tym złamaniem przewalczył jeszcze kolejne trzy rundy!

Scrolluj dalej, albo kliknij tutaj,
by obejrzeć kolejny wpis