Dlaczego zawodowi sportowcy powinni oglądać albumy z ilustracjami? Dlaczego jeśli tego nie zrobią będą zarabiać mniej?
Jako osoba pracująca na co dzień na pograniczu świata mediów, biznesu i sportu obserwuję ciekawe, ale też niepokojące zjawisko. Jakość komunikacji wizualnej w świecie sportów walki, to częstokroć jest dno dna. Plakaty tworzone przez amatorów na których pół człowiek ćwierć pies pożera smoka z toporem.
Grafiki reklamujące klub sportowy, które wyglądają gorzej niż jakby zaprojektował je ślepiec z dwoma lewymi rękoma. Vlepki których estetyka sprawia, że odruchowo przytulasz swoje dziecko, a na myśl, że miałbyś swoją pociechę posłać do klubu reklamowanego przez tę naklejkę, skóra Ci cierpnie w sekundę. Banery reklamujące zawodników na których nie widać nic, bo są kwintesencją nieczytelności. Koszulki wygrane na zawodach w których wstydzisz się nawet(!) spać. Innymi słowy – dno i metr mułu.
Czy ma to wpływ na zarobki sportowców/trenerów/właścicieli firm związanych ze sportem? Oczywiście. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że wygląd jakiejkolwiek usługi ma znaczenie, a ludzie lubią się otaczać pięknymi przedmiotami. Co ciekawe sportowcy często zakładają, że znaczenie ma tylko wygląd ich ciała, nie przejmując się przy tym jakością komunikacji wizualnej. I takie podejście ma dramatyczne wizerunkowe konsekwencje.
Co zrobić w takiej sytuacji? Najpierw kilka pytań. Czy poszedłbyś do lekarza o którym wiesz, że leczyć uczył go 2 tygodnie temu brat? Czy powierzyłbyś pieniądze bankierowi o którym wiesz, że uczył się bankowości od starszego brata dwie godziny temu? Czy trenowałbyś z gościem o którym wiesz, że ledwo co ogarnął jak trzymać gardę? Pewnie nie. To dlaczego powierzasz swój wizerunek i swoje zarobki synowi sąsiada, który kiblował z plastyki i ledwo co tydzień temu ogarnął Corela? Wiem dlaczego! Ty uważasz, że to nie ma żadnego znaczenia i sam nie widzisz różnicy między dobrą grafiką, a tą beznadziejną 😁 Mam dla Ciebie radę. Jak tego nie widzisz, to zatrudnij profesjonalistę, który to widzi. Nie ufaj synowi sąsiada, bo efekty mogą być dramatyczne. Chcesz zarabiać pieniądze ze sportu? Zadbaj o jakość komunikacji wizualnej. Nieważne czy masz klub sportowy, markę odzieżową, jesteś zawodnikiem czy trenerem personalnym. Lata 90-te już dawno minęły i dla ludzi estetyka naprawdę ma znaczenie.
Żeby jednak nie być całkowicie zdanym na łaskę i niełaskę grafików (współpraca z artystami to często gęsto droga przez mękę) oglądaj dużo dobrych prac. Ja sam niezbyt lubię chodzić do galerii, za to uwielbiam albumy z grafikami i fotografiami. Poszerzają mi horyzont i sprawiają, że odróżniam dobrą grafikę od tej słabej. I nie widzę możliwości, aby ktoś zawodowo pracował w jakimkolwiek, nie tylko sportowym, marketingu/PRze bez elementarnego wyczucia estetycznego.
PS1. Album ze zdjęcia polecam. Daje mu 8/10 👀
PS2. Przy okazji polecam usługi zawodowców którzy tworzyli kompletną identyfikację graficzną Academia Gorila czyli relaks.studio