Regulamin K-1
OFICJALNY REGULAMIN
K-1

Artykuł 1
Walka odbywa się w ringu bokserskim o wymiarach 7,2m na 7,2m, otoczonym
czterostopniowymi linami.
Artykuł 2 (skrót)
Każdy
zawodnik używa regulaminowych rękawic dostarczonych przez promotora (w
wadze ciężkiej rękawice 10 uncjowe), suspensorium oraz ochraniacza na zęby.
Szkła kontaktowe są zabronione.
Artykuł 3
Walki odbywają się według następujących reguł.
- a) Walki pojedyncze: każda walka składa się z 3 rund pięciominutowych
lub 3 rund trzyminutowych
b) walki turniejowe: każda walka składa się
z 3 rund trzyminutowych. W trosce o bezpieczeństwo zawodników, żaden z
nich nie może stoczyć więcej niż 15 rund w ciągu jednego dnia.
- jeżeli zawodnik został znokdaunowany i trzyminutowy czas rundy upłynął, a
sędzia nie zakończył liczenia, stosuje się następujące zasady:
a)
we wszystkich rundach z wyjątkiem ostatniej ogłoszony zostaje koniec rundy, jednak sędzia
kontynuuje liczenie i jeżeli zawodnik nie będzie gotowy do walki po
wyliczeniu do 10, zostaje uznany za znokautowanego
b)
w przypadku ostatniej rundy pojedynku ogłoszony zostaje koniec rundy i walka jest zakończona,
nawet jeśli sędzia nie zakończył liczenia. Oznacza to, że zawodnik może
zostać uratowany przez gong tylko w ostatniej rundzie walki.
Artykuł
4
Punktowanie walk opiera się na następujących elementach:
- Jeżeli nastąpił czytelny, efektywny i odczuwalny dla przeciwnika atak za
pomocą regulaminowych technik walki. - Punkty przyznawane są wg następującej hierarchii:
I Liczba nokdaunów
II Widoczne szkody zadane przeciwnikowi w wyniku ataku
III Liczba czystych uderzeń
IV Stopień agresywności (aktywności) w walce
Zwycięzca rundy otrzymuje 10 punktów, a przegranemu punkty są odejmowane.
Artykuł
5
Rodzaje zakończenia walki:
- Decyzja
– stosowana kiedy nie było KO, TKO lub dyskwalifikacji, które wyłoniłyby
zwycięzcę walki. 3 sędziów punktowych przyznaje punkty obydwu
zawodnikom, zwycięzcą zostaje zawodnik, który otrzyma więcej punktów
od przynajmniej 2 z 3 sędziów. - Remis
– ogłoszony jeżeli zwycięzca nie zostanie wyłoniony decyzją sędziów
punktowych lub jeżeli obaj zawodnicy zostana znokautowani w tym samym
momencie i żaden z nich nie będzie zdolny do kontynuowania walki
przed zakończeniem liczenia do 10. - Nokaut
(KO) – ogłoszony kiedy zawodnik nie może wstać przed zakończeniem
liczenia do 10 lub jeżeli sędzia ringowy zdecyduje, że zawodnik nie
może stać o własnych siłach przed zakończeniem liczenia. KOogłasza
się także kiedy zawodnik stracił wolę do kontynuowania pojedynku
lub został uznany za niezdolnego do dalszej walki, oraz jeżeli
zawodnik otrzyma 3 nokdauny w jednej rundzie (lub 2 w walce
turniejowej, z wyjątkiem walki finałowej). - Nokaut
techniczny (TKO) – ogłoszony jeżeli sędzia zdecyduje, że jeden z
zawodników nie może kontynuować walki z powodu niezawinionej
kontuzji. Taka decyzja jest podejmowana zgodnie z art. 12 regulaminu
K-1. TKO ogłasza się także gdy sekundanci zawodnika poddadzą go
wrzucając podczas walki ręcznik na ring. Kolejny przypadek to
przygniatająca przewaga jednego z zawodników, w wyniku której słabszy
zawodnik znajduje się w bardzo złej kondycji fizycznej. Także w
przypadku, kiedy lekarz nie dopuści jednego z zawodników do
kontynuowania walki z powodu kontuzji, ogłoszony zostaje nokaut
techniczny. - No Contest (walkę uznana za nieważną)
– ogłasza się jeżeli obaj
zawodnicy dopuszczą się złamania regulaminu, będą w zmowie ze sobą
lub nie będą walczyć z uczciwym zaangażowaniem, mimo kilkukrotnego
upominania przez sędziego, zostaną wówczas obaj zdyskwalifikowani.
Ogłoszeni NC możliwe jest także gdy obaj zawodnicy nie będą
zdolni do kontynuowania walki z powodu przypadkowych, niezawinionych
kontuzji.
Artykuł 6
Rundy dodatkowe (tylko w walkach turniejowych)
Takie rundy odbywają się tylko walkach turniejowych, w przypadku kiedy sędziowie
ogłoszą remis, patrz artykuł 5 punkt 2.
- W przypadku werdyktu remisowego po 3 trzyminutowych rundach (5 rundach w
niektórych przypadkach), odbywa się dodatkowa 1 runda trzyminutowa.
Punktowana jest osobno i łączy się z punktacją regulaminowych 3
(lub 5) rund poprzednich. - Kiedy runda dodatkowa (4 lub 6) nie wyłoni zwycięzcy, odbywa się jeszcze
jedna, ostatnia runda dodatkowa. Jeśli i ona nie rozstrzygnie walki,
podsumowana zostaje punktacja ze wszystkich rund pojedynku i o
ostatecznym werdykcie decydować mogą najdrobniejsze różnice.
Artykuł
7
Dozwolone techniki walki:
Ciosy:
prosty, hak, sierpowy, obrotowy
Kopnięcia:
front kick, low kick zewnętrzny i wewnętrzny, side kick, high kick,
kopnięcia obrotowe, kopnięcia z wyskoku, kopnięcia kolanem itp. J
Ograniczenia w stosowaniu uderzenia obrotowego:
Dozwolone jest uderzenie częścią rękawicy od nadgarstka do czubka. We wszystkich
innych przypadkach, jeżeli cios spowoduje kontuzję przeciwnika, stosuje
się przepisy art. 12 podpunkt 3..
Artykuł
8
Techniki niedozwolone (faule)
Zawodnik który popełni faul zostaje ukarany zwróceniem uwagi, ostrzeżeniem lub
odjęciem punktu. 2 zwr. uwagi to 1 ostrzeżenie, dwa ostrzeżenia to odjęcie
1 punktu, 3 odjęte punkty w jednej rundzie to dyskwalifikacja zawodnika.
Zawodnik nie ponosi kary jeżeli sędzia uzna jego faul za przypadkowy.
a)
Techniki i działania niedozwolone:
1.
uderzenie głową
2.
uderzenie łokciem
3.
uderzenie lub kopnięcie
kolanem w krocze
4.
techniki zapaśnicze lub judo, np. rzuty lub duszenia
5.
thumbing, duszenie, gryzienie przeciwnika
6.
atakowanie w momencie kiedy przeciwnik leży lub usiłuje wstać
7.
atakowanie w momencie kiedy sędzia rozdziela zawodników
8.
trzymanie lin podczas atakowania przeciwnika lub w celu uniknięcia ataku, chyba że sędzia
uzna trzymanie przytrzymywanie lin za nieuniknione w danej sytuacji
9.
używanie obraźliwego i
wulgarnego języka
10.
uderzenia w tył głowy (boki głowy i okolice ucha są dozwolone)
11.
próba wyrzucenia lub wypchnięcia przeciwnika z ringu
12.
celowe opuszczenie ringu w czasie walki
b)
sędzia może ukarać zawodnika odjęciem 1 punktu, jeżeli uzna, że faul był złośliwy J
c)
sędzia zwróci uwagę zawodnikowi, jeżeli ten będzie wielokrotnie wchodził w przeciwnika z
pochyloną głową, np. w celu uniknięcia uderzenia, będzie to uznane za
próbę uderzenia głową. W przypadku kiedy zawodnik odniósł kontuzję
w wyniku uderzenia zadanego przez przeciwnika głową, ten zostanie
ukarany odjęciem 1 punktu, nawet jeżeli uderzenie było przypadkowe. Jeżeli
uderzeniee zostanie uznane za celowe, karą jest odjęcie 2 punktów. Jeżeli
obaj zawodnicy odniosą kontuzje, obaj zostają ukarani odjęciem 1
punktu.
d)
Sędzia ukarze zawodnika
zwróceniem uwagi, ostrzeżeniem lub odjęciem 1 punktu, jeżeli ten
wielokrotnie przytrzymuje lub klinczuje w celu uniknięcia ataku. Zostaje
to uznane za pasywność. To samo dotyczy chwytania przeciwnika zaraz po
przeprowadzeniu akcji ofensywnej (np. w celu unknięcia kontrataku) i może
skończyć się odjęciem 1 punktu.
e)
Przytrzymywanie nogi przeciwnika po kopnięciu jest niedozwolone, chyba, że w jego następstwie
zawodnik wyprowadzi pojedynczy kontratak. Ciągłe zadawanie uderzeń z
jednoczesnym trzymaniem nogi przeciwnika jest niedozwolone. Jeżeli
zawodnik trzyma nogę rywala i nie przeprowadza żadnej akcji, sędzia użyje
komendy ‘Stop’. Trzymanie za nogę i jednocześnie wykonanie rzutu
jest również niedozwolone.
Artykuł
9
Dyskwalifikacja
Zawodnik zostanie zdyskwalifikowany jeżeli:
- celowo używa techniki niedozwolonej
- nie wykonuje poleceń sędziego ringowego
- nie stawi się w ringu na czas lub nie stawi się w ogóle
- zachowuje się złośliwie lub niesportowo w stosunku do przeciwnika w trakcie
walki - sędzia uzna, że nie zawodnikowi nie chce się walczyć
- otrzyma 3 odjęcia punktu (każde to 2 ostrzeżenia) w ciągu jednej rundy
- oficjalny
lekarz zawodów uzna, że zawodnik nie może kontynuować walki - jego sekundant wkroczy na ring lub dotknie któregokolwiek z zawodników
podczas walki - złamie inne punkty regulaminu
Artykuł 10
Stosując przepisy art. 5 punkt 4d, kiedy przewaga jednego z zawodników jest
przygniatająca, sędzia może przerwać walkę i ogłosić jego zwycięstwo
przed końcem pojedynku.
Artykuł
11
Jeżeli zawodnik odniesie kontuzję, lekarz zawodów wraz z sędziami ustala, czy
walka może być kontynuowana. Lekarz zawodów nie udzieli żadnej pomocy
kontuzjowanemu zawodnikowi przed zakończeniem pojedynku.
Artykuł 12
Jeżeli zawodnik odniósł kontuzję i kontynuowanie pojedynku jest niemożliwe,
sotosuje się następujące rozwiązania:
- bJeżeli kontuzja jest efektem faulu przeciwnika, sędzia przyzna zawodnikowi
czas na dojście do siebie. Jeżeli zawodnik nie będzie mógł
kontynuować pojedynku, jego przeciwnik zostanie uznany za przegranego
przez dyskwalifikację. Zdyskwalifikowany zawodnik nie będzie mógł
zastąpić kontuzjowanego rywala w dalszej części turnieju. Uwaga:
kontuzja spowodowana uderzeniem poniżej pasa jest uznawana za
wypadek, bez względu na to, czy cios był celowy czy przypadkowy. - Jeżeli
kontuzja jest efektem nieostrożnego zachowania zawodnika i walka nie
może być kontynuowana, zawodnik ten zostaje uznany za przegranego
przez dyskwalifikację. - Jeżeli kontuzja jest efektem przypadku i nie powstała z niczyjej winy, sędziowie
muszą zdecydować, czy walka będzie oceniana, jeżeli tak, to według
następujących kryteriów:
Walka 5-rundowa: oceniany jest stan na zakończenie
2 rundy.
Walka 3-rundowa: oceniany jest stan na zakończenie
1 rundy.
- Jeżeli walka nie jest oceniana, stosuje się następujące procedury:
a)
walki turniejowe: zawodnik, który może kontynuować walkę, zostaje uznany zawycięzcą
b)
walki
pojedyncze: walka zostaje uznana za nieważną (no contest)
- Jeżeli walka jest oceniana, stosuje się następujące procedury: punkty
zostaną przyznane za ukończone rundy i zawodnik z większą ilością
punktów zostaje zwycięzcą. Jeżeli kontuzja nastąpi po 3 rundzie
(lub 2 w przypadku walk turniejowych), walka jest punktowana dokładnie
do momentu, kiedy została przerwana.
a)
walki turniejowe:zawodnik, który może kontynuować walkę, zostaje uznany
zwycięzcą
b)
walki pojedyncze: walka zostaje uznana za remisową.
- W turnieju, jeżeli zawodnik z większą ilością punktów nie jest w
stanie wystąpić w następnej walce, jego przegrany przeciwnik może
go zastąpić.
Artykuł 13
Żaden zawodnik, trener, menadżer ani sekundant nie może sprzeciwić się
werdyktowi sędziów. Mogą jednak złożyć pisemny protest do Komisji
Regulaminowej w ciągu 2 tygodni od zakończenia walki.
Artykuł 14
Wyliczanie przez sędziego
- Definicja nokdaunu – jeżeli jakakolwiek część ciała zawodnika, z wyjątkiem
spodu stóp, dotyka maty ringu w wyniku czytelnego ataku przeciwnika. - W niektórych przypadkach może sędzia może ogłosić nokdaun, jeżeli
zawodnik przewraca się i nie może wstać, nawet bez wyraźnego ataku
przeciwnika. - Nawet kiedy zawodnik nie upadnie na matę, sędzia może ogłosić nokdaun,
jeżeli uzna, że zawodnik został niebezpiecznie trafiony i istnieje
obawa o jego zdrowie, jeśli atak przeciwnika będzie kontynuowany. - Wyliczenie
przez sędziego zostaje poprzedzone jego komendą ‘Nokdaun’ i
odpowiednim gestem. Sędzia ringowy jest jedynym uprawnionym do ogłoszenia
nokdaunu. - Zawodnik, który spowodował nokdaun przeciwnika, czeka w neutralnym narożniku
podczas liczenia, dopóki sędzia nie wyda dalszych instrukcji. - Jeżeli zawodnik złamie powyższy przepis, sędzia przerywa liczenie i
wznawia je dopiero, kiedy zawodnik znajdzie się w neutralnym narożniku.
Artykuł 15
Regulamin sekundantów
- Zawodnik może mieć maksymalnie 3 ludzi w swoim narożniku, z których jeden
jest głównym sekundantem. - Sekundanci muszą przebywać w określonej strefie narożnika podczas trwania
poszczególnych rund walki - Tylko główny sekundant może dawać zawodnikowi instrukcje podczas trwania
rundy. - Sekundanci nie mogą dotykać lin, ani żadnej innej części ringu podczas
trwania rundy. - Tylko 1 sekundant może wejść na ring podczas przerwy.
- Jeżeli którykolwiek z sekundantów wejdzie na ring w trakcie rundy, stosuje
się przepis art 9 pkt 8 (dyskwalifikacja zawodnika). - Sekundanci
nie mogą pozostawiać żadnych przedmiotów (np ręcznika) na macie
ringu. - Kiedy sędzia ringowy wydaje komendę ‘Ring wolny’, sekundanci muszą
niezwłocznie opuścić ring. - Sędzia da ostrzeżenie każdemu sekundantowi, który złamie powyższe
zasady. Przy drugim ostrzeżeniu i każdym następnym, sędzia pokaże
żółtą kartkę. Za trzecią żółtą kartkę sekundant otrzymuje
kartkę czerwoną i musi opuścić miejsce zawodów.
Artykuł 16 (skrót)
Ubiór
Zawodnicy muszą być ubrani czysto J,
nie mogą mieć na sobie niczego, co mogłoby powodować zagrożenie dla
przeciwnika – akceptacja ubioru należy do sędziów. Wszyscy sekundanci
muszą mieć takie same stroje, np. t-shirty z logo teamu etc.
Artykuł 17 (skrót)
Taśmy i bandaże
Pod rękawicami używać można tylko taśm i bandaży dostarczonych przez
organizatora. Wszelkie bandaże używane na
inne części ciała, jako pomoce medyczne, mogą być dostarczone
przez team, ale muszą być sprawdzone i zaakceptowane przez sędziów.
Artykuł 18 (skrót)
Ograniczenia w użyciu taśm
Ilość taśmy pod rękawicami ma być minimalna i jest określona przez sędziów.
Nie wolno wkładać pod taśmy lub bandaże żadnych przedmiotów.
Artykuł 19 (skrót)
Niedozwolone jest używanie jakichkolwiek ochraniaczy z gumy, plastiku etc.
Kontuzjowane miejsca mogą być zabezpieczone bandażem, ale muszą być
następnie sprawdzone i zaakceptowane przez sędziów. Po rozpoczęciu
walki nie wolno stosować jakichkolwiek opatrunków.
Artykuł 20 (skrót)
Po sprawdzeniu rękawic przez sędziów i zapieczętowaniu ich taśmą,
zawodnik nie może ich zdjąć aż do końca walki.
Artykuł 21
Jeżeli ochraniacz na zęby wypadnie z ust zawodnika podczas walki, sędzia
zatrzyma go i wręczy sekundantom po zakończeniu rundy.
Artykuł 22
W celu utrzymania właściwego prestiżu i wizerunku K-1, wszyscy zawodnicy
muszą się poddać testom antydopingowym na żądanie organizatora.
Pozytywny wynik testu oznacza nałożenie kar na zawodnika, np. odebranie
tytułu i konfiskatę wygranej.
Artykuł 23
Wszyscy zawodnicy muszą się poddać testom medycznym przed zawodami. W turnieju,
po każdej wygranej walce zawodnik musi przejść dodatkowe badania aby
zostać zakwalifikowanym do następnej walki.
Artykuł 24
Dotyczy
zawodników kontuzjowanych
- Lekarz zawodów nie udziela żadnej pomocy medycznej w trakcie walki, zgodnie
z art 11 regulaminu. - Zgodnie z art 19 regulaminu, nikt (nawet sekundanci) nie może opatrywać
kontuzjowanych części ciała zawodnika w trakcie całej walki (bandaże
etc).
Artykuł
25
Kiedy zawodnik wypadnie z ringu, zegar zostaje zatrzymany, a zawodnik zbadany
przez lekarza. W tym czasie sędziowie ustalą przyczynę zdarzenia.
a)
kiedy ogłoszony zostaje nokdaun po zadaniu dozwolonej techniki:
1.
jeżeli zawodnik może kontynuować walkę, odbywa się liczenie i walka zostaje wznowiona
2.
jeżeli zawodnik nie może kontynuować walki, zostanie ogłoszone TKO – przerwanie walki przez
lekarza
b)
kiedy nie zostaje ogłoszony nokdaun:
1.
jeżeli zawodnik może
kontynuować walkę jest ona wznawiana
2.
jeżeli zawodnik nie może kontynuować walki, przyczyna kontuzji zostaje uznana za wypadek z
niczyjej winy i stosuje się przepisy art 12 pkt 3
Artykuł 26 (skrót)
Dozwolone jest używanie minimalnych, zatwierdzonych przez Komisję Regulaminową,
ilości wazeliny (na twarzy J).
Artykuł 27
Wszelkie sytuacje nie ujęte powyższym regulaminem będą rozpatrywane i rozwiązywane na bieżąco przez sedziów.