Regulamin K-1

OFICJALNY REGULAMIN
K-1

 

Artykuł 1

Walka odbywa się w ringu bokserskim o wymiarach 7,2m na 7,2m, otoczonym
czterostopniowymi linami.

 

Artykuł 2 (skrót)

Każdy
zawodnik używa regulaminowych rękawic dostarczonych przez promotora (w
wadze ciężkiej rękawice 10 uncjowe), suspensorium oraz ochraniacza na zęby.
Szkła kontaktowe są zabronione. 

 

Artykuł 3

Walki odbywają się według następujących reguł.

  1. a) Walki pojedyncze: każda walka składa się z 3 rund pięciominutowych
    lub 3 rund trzyminutowych

b) walki turniejowe: każda walka składa się
z 3 rund trzyminutowych. W trosce o bezpieczeństwo zawodników, żaden z
nich nie może stoczyć więcej niż 15 rund w ciągu jednego dnia.

  1. jeżeli zawodnik został znokdaunowany i trzyminutowy czas rundy upłynął, a
    sędzia nie zakończył liczenia, stosuje się następujące zasady:

a)     
we wszystkich rundach z wyjątkiem ostatniej ogłoszony zostaje koniec rundy, jednak sędzia
kontynuuje liczenie i jeżeli zawodnik nie będzie gotowy do walki po
wyliczeniu do 10, zostaje uznany za znokautowanego

b)    
w przypadku ostatniej rundy pojedynku ogłoszony zostaje koniec rundy i walka jest zakończona,
nawet jeśli sędzia nie zakończył liczenia. Oznacza to, że zawodnik może
zostać uratowany przez gong tylko w ostatniej rundzie walki.

 

Artykuł
4

Punktowanie walk opiera się na następujących elementach:

  1. Jeżeli nastąpił czytelny, efektywny i odczuwalny dla przeciwnika atak za
    pomocą regulaminowych technik walki.
  2. Punkty przyznawane są wg następującej hierarchii:

I Liczba nokdaunów

II Widoczne szkody zadane przeciwnikowi w wyniku ataku

III Liczba czystych uderzeń

IV Stopień  agresywności (aktywności) w walce

Zwycięzca  rundy otrzymuje 10 punktów, a przegranemu punkty są odejmowane.

 

Artykuł
5

Rodzaje zakończenia walki:

  1. Decyzja
    – stosowana kiedy nie było KO, TKO lub dyskwalifikacji, które wyłoniłyby
    zwycięzcę walki. 3 sędziów punktowych przyznaje punkty obydwu
    zawodnikom, zwycięzcą zostaje zawodnik, który otrzyma więcej punktów
    od przynajmniej 2 z 3 sędziów.
  2. Remis
    – ogłoszony jeżeli zwycięzca nie zostanie wyłoniony decyzją sędziów
    punktowych lub jeżeli obaj zawodnicy zostana znokautowani w tym samym
    momencie i żaden z nich nie będzie zdolny do kontynuowania walki
    przed zakończeniem liczenia do 10.
  3. Nokaut
    (KO) – ogłoszony kiedy zawodnik nie może wstać przed zakończeniem
    liczenia do 10 lub jeżeli sędzia ringowy zdecyduje, że zawodnik nie
    może stać o własnych siłach przed zakończeniem liczenia. KOogłasza
    się także kiedy zawodnik stracił wolę do kontynuowania pojedynku
    lub został uznany za niezdolnego do dalszej walki, oraz jeżeli
    zawodnik otrzyma 3 nokdauny w jednej rundzie (lub 2 w walce
    turniejowej, z wyjątkiem walki finałowej).
  4. Nokaut
    techniczny (TKO) – ogłoszony jeżeli sędzia zdecyduje, że jeden z
    zawodników nie może kontynuować walki z powodu niezawinionej
    kontuzji. Taka decyzja jest podejmowana zgodnie z art. 12 regulaminu
    K-1. TKO ogłasza się także gdy sekundanci zawodnika poddadzą go
    wrzucając podczas walki ręcznik na ring. Kolejny przypadek to
    przygniatająca przewaga jednego z zawodników, w wyniku której słabszy
    zawodnik znajduje się w bardzo złej kondycji fizycznej. Także w
    przypadku, kiedy lekarz nie dopuści jednego z zawodników do
    kontynuowania walki z powodu kontuzji, ogłoszony zostaje nokaut
    techniczny.
  5. No Contest (walkę uznana za nieważną)
    – ogłasza się jeżeli obaj
    zawodnicy dopuszczą się złamania regulaminu, będą w zmowie ze sobą
    lub nie będą walczyć z uczciwym zaangażowaniem, mimo kilkukrotnego
    upominania przez sędziego, zostaną wówczas obaj zdyskwalifikowani.
    Ogłoszeni NC możliwe jest także gdy obaj zawodnicy nie będą
    zdolni do kontynuowania walki z powodu przypadkowych, niezawinionych
    kontuzji.

 

Artykuł 6

Rundy dodatkowe (tylko w walkach turniejowych)

Takie rundy odbywają się tylko walkach turniejowych, w przypadku kiedy sędziowie
ogłoszą remis, patrz artykuł 5 punkt 2.

  1. W przypadku werdyktu remisowego po 3 trzyminutowych rundach (5 rundach w
    niektórych przypadkach), odbywa się dodatkowa 1 runda trzyminutowa.
    Punktowana jest osobno i łączy się z punktacją regulaminowych 3
    (lub 5) rund poprzednich.
  2. Kiedy runda dodatkowa (4 lub 6) nie wyłoni zwycięzcy, odbywa się jeszcze
    jedna, ostatnia runda dodatkowa. Jeśli i ona nie rozstrzygnie walki,
    podsumowana zostaje punktacja ze wszystkich rund pojedynku i o
    ostatecznym werdykcie decydować mogą najdrobniejsze różnice.

 

Artykuł
7

Dozwolone techniki walki:

Ciosy:
prosty, hak, sierpowy, obrotowy

Kopnięcia:
front kick, low kick zewnętrzny i wewnętrzny, side kick, high kick,
kopnięcia obrotowe, kopnięcia z wyskoku, kopnięcia kolanem itp. J

Ograniczenia w stosowaniu uderzenia obrotowego:

Dozwolone jest uderzenie częścią rękawicy od nadgarstka do czubka. We wszystkich
innych przypadkach, jeżeli cios spowoduje kontuzję przeciwnika, stosuje
się przepisy art. 12 podpunkt 3..

 

 

Artykuł
8

Techniki niedozwolone (faule)

Zawodnik który popełni faul zostaje ukarany zwróceniem uwagi, ostrzeżeniem lub
odjęciem punktu. 2 zwr. uwagi to 1 ostrzeżenie, dwa ostrzeżenia to odjęcie
1 punktu, 3 odjęte punkty w jednej rundzie to dyskwalifikacja zawodnika.
Zawodnik nie ponosi kary jeżeli sędzia uzna jego faul za przypadkowy.

a)     
Techniki i działania niedozwolone:

1.     
uderzenie głową

2.     
uderzenie łokciem

3.     
uderzenie lub kopnięcie
kolanem w krocze

4.     
techniki zapaśnicze lub judo, np. rzuty lub duszenia

5.     
thumbing, duszenie, gryzienie przeciwnika

6.     
atakowanie w momencie kiedy przeciwnik leży lub usiłuje wstać

7.     
atakowanie w momencie kiedy sędzia rozdziela zawodników

8.     
trzymanie lin podczas atakowania przeciwnika lub w celu uniknięcia ataku, chyba że sędzia
uzna trzymanie przytrzymywanie lin za nieuniknione w danej sytuacji

9.     
używanie obraźliwego i
wulgarnego języka

10. 
uderzenia w tył głowy (boki głowy i okolice ucha są dozwolone)

11. 
próba wyrzucenia lub wypchnięcia przeciwnika z ringu

12. 
celowe opuszczenie ringu w czasie walki

b)     
sędzia może ukarać zawodnika odjęciem 1 punktu, jeżeli uzna, że faul był złośliwy J

c)     
sędzia zwróci uwagę zawodnikowi, jeżeli ten będzie wielokrotnie wchodził w przeciwnika z
pochyloną głową, np. w celu uniknięcia uderzenia, będzie to uznane za
próbę uderzenia głową. W przypadku kiedy zawodnik odniósł kontuzję
w wyniku uderzenia zadanego przez przeciwnika głową, ten zostanie
ukarany odjęciem 1 punktu, nawet jeżeli uderzenie było przypadkowe. Jeżeli
uderzeniee zostanie uznane za celowe, karą jest odjęcie 2 punktów. Jeżeli
obaj zawodnicy odniosą kontuzje, obaj zostają ukarani odjęciem 1
punktu.

d)     
Sędzia ukarze zawodnika
zwróceniem uwagi, ostrzeżeniem lub odjęciem 1 punktu, jeżeli ten
wielokrotnie przytrzymuje lub klinczuje w celu uniknięcia ataku. Zostaje
to uznane za pasywność. To samo dotyczy chwytania przeciwnika zaraz po
przeprowadzeniu akcji ofensywnej (np. w celu unknięcia kontrataku) i może
skończyć się odjęciem 1 punktu.

e)     
Przytrzymywanie nogi przeciwnika po kopnięciu jest niedozwolone, chyba, że w jego następstwie
zawodnik wyprowadzi pojedynczy kontratak. Ciągłe zadawanie uderzeń z
jednoczesnym trzymaniem nogi przeciwnika jest niedozwolone. Jeżeli
zawodnik trzyma nogę rywala i nie przeprowadza żadnej akcji, sędzia użyje
komendy ‘Stop’. Trzymanie za nogę i jednocześnie wykonanie rzutu
jest również niedozwolone.

 

Artykuł
9

Dyskwalifikacja

Zawodnik zostanie zdyskwalifikowany jeżeli:

  1. celowo używa techniki niedozwolonej
  2. nie wykonuje poleceń sędziego ringowego
  3. nie stawi się w ringu na czas lub nie stawi się w ogóle
  4. zachowuje się złośliwie lub niesportowo w stosunku do przeciwnika w trakcie
    walki
  5. sędzia uzna, że nie zawodnikowi nie chce się walczyć
  6. otrzyma 3 odjęcia punktu (każde to 2 ostrzeżenia) w ciągu jednej rundy
  7. oficjalny
    lekarz zawodów uzna, że zawodnik nie może kontynuować walki
  8. jego sekundant wkroczy na ring lub dotknie któregokolwiek z zawodników
    podczas walki
  9. złamie inne punkty regulaminu

 

Artykuł 10

Stosując przepisy art. 5 punkt 4d, kiedy przewaga jednego z zawodników jest
przygniatająca, sędzia może przerwać walkę i ogłosić jego zwycięstwo
przed końcem pojedynku.

 

Artykuł
11

Jeżeli zawodnik odniesie kontuzję, lekarz zawodów wraz z sędziami ustala, czy
walka może być kontynuowana. Lekarz zawodów nie udzieli żadnej pomocy
kontuzjowanemu zawodnikowi przed zakończeniem pojedynku.

 

Artykuł 12

Jeżeli zawodnik odniósł kontuzję i kontynuowanie pojedynku jest niemożliwe,
sotosuje się następujące rozwiązania:

  1. bJeżeli kontuzja jest efektem faulu przeciwnika, sędzia przyzna zawodnikowi
    czas na dojście do siebie. Jeżeli zawodnik nie będzie mógł
    kontynuować pojedynku, jego przeciwnik zostanie uznany za przegranego
    przez dyskwalifikację. Zdyskwalifikowany zawodnik nie będzie mógł
    zastąpić kontuzjowanego rywala w dalszej części turnieju. Uwaga:
    kontuzja spowodowana uderzeniem poniżej pasa jest uznawana za
    wypadek, bez względu na to, czy cios był celowy czy przypadkowy.
  2. Jeżeli
    kontuzja jest efektem nieostrożnego zachowania zawodnika i walka nie
    może być kontynuowana, zawodnik ten zostaje uznany za przegranego
    przez dyskwalifikację.
  3. Jeżeli kontuzja jest efektem przypadku i nie powstała z niczyjej winy, sędziowie
    muszą zdecydować, czy walka będzie oceniana, jeżeli tak, to według
    następujących kryteriów:

Walka 5-rundowa: oceniany jest stan na zakończenie
2 rundy.

Walka 3-rundowa: oceniany jest stan na zakończenie
1 rundy.

  1. Jeżeli walka nie jest oceniana, stosuje się następujące procedury:

a)     
walki turniejowe: zawodnik, który może kontynuować walkę, zostaje uznany zawycięzcą

b)    
walki
pojedyncze: walka zostaje uznana za nieważną (no contest)

  1. Jeżeli walka jest oceniana, stosuje się następujące procedury: punkty
    zostaną przyznane za ukończone rundy i zawodnik z większą ilością
    punktów zostaje zwycięzcą. Jeżeli kontuzja nastąpi po 3 rundzie
    (lub 2 w przypadku walk turniejowych), walka jest punktowana dokładnie
    do momentu, kiedy została przerwana.

a)     
walki turniejowe:zawodnik, który może kontynuować walkę, zostaje uznany
zwycięzcą

b)    
walki pojedyncze: walka zostaje uznana za remisową.

  1. W turnieju, jeżeli zawodnik z większą ilością punktów nie jest w
    stanie wystąpić w następnej walce, jego przegrany przeciwnik może
    go zastąpić.

 

Artykuł 13

Żaden zawodnik, trener, menadżer ani sekundant nie może sprzeciwić się
werdyktowi sędziów. Mogą jednak złożyć pisemny protest do Komisji
Regulaminowej w ciągu 2 tygodni od zakończenia walki.

 

Artykuł 14

Wyliczanie przez sędziego

  1. Definicja nokdaunu – jeżeli jakakolwiek część ciała zawodnika, z wyjątkiem
    spodu stóp, dotyka maty ringu w wyniku czytelnego ataku przeciwnika.
  2. W niektórych przypadkach może sędzia może ogłosić nokdaun, jeżeli
    zawodnik przewraca się i nie może wstać, nawet bez wyraźnego ataku
    przeciwnika.
  3. Nawet kiedy zawodnik nie upadnie na matę, sędzia może ogłosić nokdaun,
    jeżeli uzna, że zawodnik został niebezpiecznie trafiony i istnieje
    obawa o jego zdrowie, jeśli atak przeciwnika będzie kontynuowany.
  4. Wyliczenie
    przez sędziego zostaje poprzedzone jego komendą ‘Nokdaun’ i
    odpowiednim gestem. Sędzia ringowy jest jedynym uprawnionym do ogłoszenia
    nokdaunu.
  5. Zawodnik, który spowodował nokdaun przeciwnika, czeka w neutralnym narożniku
    podczas liczenia, dopóki sędzia nie wyda dalszych instrukcji.
  6. Jeżeli zawodnik złamie powyższy przepis, sędzia przerywa liczenie i
    wznawia je dopiero, kiedy zawodnik znajdzie się w neutralnym narożniku.

 

Artykuł 15

Regulamin sekundantów

  1. Zawodnik może mieć maksymalnie 3 ludzi w swoim narożniku, z których jeden
    jest głównym sekundantem.
  2. Sekundanci muszą przebywać w określonej strefie narożnika podczas trwania
    poszczególnych rund walki
  3. Tylko główny sekundant może dawać zawodnikowi instrukcje podczas trwania
    rundy.
  4. Sekundanci nie mogą dotykać lin, ani żadnej innej części ringu podczas
    trwania rundy.
  5. Tylko 1 sekundant może wejść na ring podczas przerwy.
  6. Jeżeli którykolwiek z sekundantów wejdzie na ring w trakcie rundy, stosuje
    się przepis art 9 pkt 8 (dyskwalifikacja zawodnika).
  7. Sekundanci
    nie mogą pozostawiać żadnych przedmiotów (np ręcznika) na macie
    ringu.
  8. Kiedy sędzia ringowy wydaje komendę ‘Ring wolny’, sekundanci muszą
    niezwłocznie opuścić ring.
  9. Sędzia da ostrzeżenie każdemu sekundantowi, który złamie powyższe
    zasady. Przy drugim ostrzeżeniu i każdym następnym, sędzia pokaże
    żółtą kartkę. Za trzecią żółtą kartkę sekundant otrzymuje
    kartkę czerwoną i musi opuścić miejsce zawodów.

 

Artykuł 16 (skrót)

Ubiór

Zawodnicy muszą być ubrani czysto J,
nie mogą mieć na sobie niczego, co mogłoby powodować zagrożenie dla
przeciwnika – akceptacja ubioru należy do sędziów. Wszyscy sekundanci
muszą mieć takie same stroje, np. t-shirty z logo teamu etc.

 

Artykuł 17 (skrót)

Taśmy i bandaże

Pod rękawicami używać można tylko taśm i bandaży dostarczonych przez
organizatora. Wszelkie bandaże używane na 
inne części ciała, jako pomoce medyczne, mogą być dostarczone
przez team, ale muszą być sprawdzone i zaakceptowane przez sędziów.

 

Artykuł 18 (skrót)

Ograniczenia w użyciu taśm

Ilość taśmy pod rękawicami ma być minimalna i jest określona przez sędziów.
Nie wolno wkładać pod taśmy lub bandaże żadnych przedmiotów.

 

Artykuł 19 (skrót)

Niedozwolone jest używanie jakichkolwiek ochraniaczy z gumy, plastiku etc.
Kontuzjowane miejsca mogą być zabezpieczone bandażem, ale muszą być
następnie sprawdzone i zaakceptowane przez sędziów. Po rozpoczęciu
walki nie wolno stosować jakichkolwiek opatrunków.

 

Artykuł 20 (skrót)

Po sprawdzeniu rękawic przez sędziów i zapieczętowaniu ich taśmą,
zawodnik nie może ich zdjąć aż do końca walki.

 

Artykuł 21

Jeżeli ochraniacz na zęby wypadnie z ust zawodnika podczas walki, sędzia
zatrzyma go i wręczy sekundantom po zakończeniu rundy.

 

Artykuł 22

W celu utrzymania właściwego prestiżu i wizerunku K-1, wszyscy zawodnicy
muszą się poddać testom antydopingowym na żądanie organizatora.
Pozytywny wynik testu oznacza nałożenie kar na zawodnika, np. odebranie
tytułu i konfiskatę wygranej.

 

Artykuł 23

Wszyscy zawodnicy muszą się poddać testom medycznym przed zawodami. W turnieju,
po każdej wygranej walce zawodnik musi przejść dodatkowe badania aby
zostać zakwalifikowanym do następnej walki.

 

 

Artykuł 24

Dotyczy
zawodników kontuzjowanych

  1. Lekarz zawodów nie udziela żadnej pomocy medycznej w trakcie walki, zgodnie
    z art 11 regulaminu.
  2. Zgodnie z art 19 regulaminu, nikt (nawet sekundanci) nie może opatrywać
    kontuzjowanych części ciała zawodnika w trakcie całej walki (bandaże
    etc).

 

Artykuł
25

Kiedy zawodnik wypadnie z ringu, zegar zostaje zatrzymany, a zawodnik zbadany
przez lekarza. W tym czasie sędziowie ustalą przyczynę zdarzenia.

a)     
kiedy ogłoszony zostaje nokdaun po zadaniu dozwolonej techniki:

1.     
jeżeli zawodnik może kontynuować walkę, odbywa się liczenie i walka zostaje wznowiona

2.     
jeżeli zawodnik nie może kontynuować walki, zostanie ogłoszone TKO – przerwanie walki przez
lekarza

b)     
kiedy nie zostaje ogłoszony nokdaun:

1.     
jeżeli zawodnik może
kontynuować walkę jest ona wznawiana

2.     
jeżeli zawodnik nie może kontynuować walki, przyczyna kontuzji zostaje uznana za wypadek z
niczyjej winy i stosuje się przepisy art 12 pkt 3

 

Artykuł 26 (skrót)

Dozwolone jest używanie minimalnych, zatwierdzonych przez Komisję Regulaminową,
ilości wazeliny (na twarzy J).

 

Artykuł 27

Wszelkie sytuacje nie ujęte powyższym regulaminem będą rozpatrywane i  rozwiązywane na bieżąco przez sedziów.

Scrolluj dalej, albo kliknij tutaj,
by obejrzeć kolejny wpis