MMA PLACBNowe przepisy w MMA od stycznia 2017 roku! Sprawdź, co się zmieni!

Nowe przepisy w MMA od stycznia 2017 roku! Sprawdź, co się zmieni!

Foto: Oct 1, 2016; Portland, OR, USA; Brandon Moreno (blue gloves) defeats Louis Smolka (red gloves) during UFC Fight Night at Moda Center. Mandatory Credit: Jaime Valdez-USA TODAY Sports

Od stycznia 2017 roku w mieszanych sztukach walki będą obowiązywały nowe globalne przepisy. Garść nowy zasad zaprezentował za pośrednictwem facebooka jeden z najlepszych polskich sędziów, Łukasz Bosacki.

Zmiany zasad Unified Rules od stycznia 2017 r.

1. Uderzenia piętami w nerki – dozwolone

– chodzi o pozycję gardy kiedy jestem z dołu i w stylu Royca Gracie kopię piętami w nerki (nadal będzie trzeba uważać na kopnięcia w kręgosłup które są niedozwolone).

2. Chwytanie obojczyka – dozwolone

– chwytać będzie mało kto bo ta technika jest wg. mnie nieefektywna, ale trzeba pamiętać, że chwytać można ale wykręcać już nie.

3. Kierowanie palców w oczy/twarz rywala w stójce – niedozwolone

– sam zamiar kierowania palców do oczu będzie faulem. Legalne będzie kierowanie palców w górę lub zaciśnięte pięści. Jakiekolwiek kierowanie palców w kierunku twarzy i oczu rywala może skutkować odjęciem punktu.

4. Nowa definicja zawodnika który znajduje się w pozycji parterowej:

– zawodnik który ma dwie stopy i kolano na macie,
– zawodnik który ma dwie stopy i dwie dłonie/pięści na macie,
– zawodnik który leży na macie.

Uwaga: Kiedy zawodnik ma dwie stopy i jedną dłoń lub pięść na macie, dozwolone są stompy oraz kopnięcia w każdą część ciała (oprócz stref zakazanych) ponieważ znajduje się w pozycji stojącej a nie parterowej.

5. Nowe kryteria sędziowania punktowego

– najważniejsze kryteria sędziowania to efektywne uderzenia i efektywny grappling (jeśli większość czasu rundy przebiega w danej płaszczyźnie, bardziej skupiamy się na tej płaszczyźnie szukając zwycięzcy).

To nie jest matematyka tylko chodzi tutaj o jakość. 6 ładnych ciosów nie robiących wrażenia na rywalu jest gorsze niż 1 cios powodujący knockdown. Który zawodnik robi więcej aby zakończyć walkę przed czasem i wykonać jak najwięcej dominacji i zniszczeń swojemu rywalowi powinien wygrać rundę.

Kiedy efektywne uderzenia i efektywny grappling są wyrównane i nie możemy wskazać kto jest lepszy wtedy skupiamy się na agresji i próbach zakończenia walki przed czasem/zniszczeniach, jeśli nadal nie możemy wskazać zwycięzcy, wtedy skupiamy się na kontroli oktagonu/ringu/klatkoringu i jeśli ostatecznie nie możemy wskazać kto był w tym aspekcie lepszy, mamy rundę 10-10 w innym przypadku 10-9 dla jednego z zawodników u którego znaleźliśmy lekką przewagę w tej rundzie.

6. Punktacja rundy 10-8

– 3 aspekty są tu najważniejsze:
1. zniszczenia
2 . dominacja
3. czas trwania tej dominacji/zniszczeń

Kiedy w rundzie mamy dominację jednego zawodnika oraz zniszczenia na ciele drugiego zawodnika, powinno dać nam to do myślenia nad rundą 10-8. Jeśli mamy tylko jeden z tych aspektów – zniszczenia lub dominację – wtedy patrzymy na czas trwania tej dominacji lub zniszczeń.

7. Punktacja rundy 10-7

– przytłaczająca dominacja oraz zniszczenia w rundzie. Nie będzie takich rund dużo bo prawdopodobnie sędzia przerwie taką walkę przed czasem, ale gdy jeden zawodnik ma przytłaczającą przewagę nad drugim i ten drugi jakimś cudem jest w stanie wytrwać do kolejnej rundy, wtedy dajemy 10-7.